• Hjem >
  • Stort engasjement på elevseminar 2016

Stort engasjement på elevseminar 2016

Spennende innledere, lærerik film, engasjerte elever, gode spørsmål, og morsomme aktiviteter. På denne siden finner du smakebiter og bilder fra seminaret, lenker til filmen og noen av aktivitetene, samt filmene og bildeseriene elevene selv har laget.

Klima(u)rettferdighet

DAG 1

Kort introduksjon: Verden er urettferdig. Noen av de største utfordringene verden står ovenfor i dag, er global oppvarming og fattigdomskrisen. Hvordan bidrar klimaendringer til mer urettferdighet?

  • Vi forbruker over jordklodens evne. Over to jordkloder vil være nødvendig hvis alle skulle levd som en nordmann i dag.
  • Den rike delen av verden, som bare er 20% av verdens befolkning, har skylden for over 80% av verdens klimagassutslipp.
  • Mennesker som lever i fattigdom blir hardest rammet av klimaendringene.
  • Klimaendringene er dobbelt urettferdig for barn. Klimaendringer kan noen ganger føre til brudd på barns rettigheter, f.eks ved at de ikke får mulighet til å gå på skole.

Hva er det å være forelsket og hva har det med klimarettferdighet å gjøre?

Ole André Sivertsen startet det hele med å gi en introduksjon til hva klimaendringer er, hvorfor klimaendringene er så alvorlige og hva som fører til global oppvarming. Han forklarte også hvorfor gjør vi som verdenssamfunn gjør så lite for å redusere global oppvarming. For å leve klimavennlig, så må det komme folk tilgode. Vi må tjene på å ta klimavennlige valg. Det er noe av utfordringen vi som samfunn står overfor.

Film - Kisulu: Before the flood

Klimaendringer er urettferdige! Det er et paradoks at mennesker som lever i fattigdom, som ofte de som forurenser minst, er de som rammest hardest av global oppvarming. Vi merker ikke så mye til klimaendringene i Norge enda, men hvordan er det egentlig å være Kisulu, en fattig bonde fra Kenya som får avlingene sine ødelagte år etter år av klimaendringen. Filmen, "Kisilu: before the flood" skildrer hvordan klimaendringene påvirker hverdagen til Kilisu og hans familie over fire år. Filmen er et intimt portrett av en sterk familie som nekter å gi opp.

Her er linken til filmen om Kisilu. På nrk nett-tv heter den i stormens øye. https://tv.nrk.no/program/KOID26008415/i-stormens-oeye



Kisilu i dag:

Kisilu bor på samme gården som i filmen, og har de samme utfordringene. Han har klart å engasjere enda flere mennesker i lokalsamfunnet, og de planter masse trær. I november var i han i Norge igjen, og besøkte Spire. Da reiste han rundt for å vise denne filmen, og snakke som sin sak. Han ble til og med til Paris for å delta på klimaforhandlingene. Her fikk han snakke med mange politikere og mennesker fra hele verden, og vist sin historie. Det har gitt ham enda mer motivasjon til å fortsette arbeidet hjemme i Kenya.

Spørsmål til filmen:

  • Hva synes dere om filmen?
  • Hvordan viser filmen hva klimarettferdighet er?
  • Hvordan kan vi i rike land bidra til at bønder som Kisilu får det bedre?


Det er viktig å være bevisste de små valgene vi tar i hverdagen. Vi må forsøke å leve mer klimavennlig for å hindre klimaendringer, som rammer mennesker i Sør mye hardere enn i Nord.

Oljespillet i Uteria

Klima og utvikling er komplisert og det hersker mange forskjellige synspunkter og delte meninger. Gjennom rollespillet får elevene innblikk i prosesser, interesser og midler som brukes i en virkelighet hvor olje, rikdom, utvikling, utnytting og miljø står sentralt.

På grunn av endringer i programmet gikk Oljespillet i Uteria” ut. Dersom dere ønsker å gjennomføre det i klassen, finner dere det her: http://heiverden.no/undervisningsmateriell/fattig-...

#plukkanopp!

Dagen ble avsluttet med et inspirerende foredrag av Simen Andreas Henrik Knudsen. Simen fortalte om kampanjen #plukkanopp! og hvordan han som surfer har fått et brennende engasjement for å gjøre noe med plastforurensingen som kveler havet vårt. Vi fikk høre at det nytter å engasjere seg!

Simen Andreas Henrik Knudsen er leder av miljøkollektivet Nordic Ocean Watch og ambassadør for Infinitum Movement. Dere kan lese mer her: http://www.nordicoceanwatch.no/formidling/ og her: http://infinitummovement.no/


DAG 2

Våre økologiske fotavtrykk:

Elevene fikk i oppgave å finne sine egne økologiske fotavtrykk ved å fargelegge føttene røde og grønne.

Last ned påstander og føtter dere kan fargelegge


Dobbelt urettferdig for barn

Hei Verden hadde to foredrag; om utdanning som nøkkelen til utvikling og om hvordan klimaendringer er med på å bryte med barns rettigheter, blant annet ved å hindre utdanning.

Ta kontakt med oss om dere ønsker å få tilsendt presentasjonene.


Workshop!

Elevene fikk i oppgave å lage et produkt som illustrerer klimarettferdighet. De kunne velge mellom følgende oppgaver:

1. Videoreportasje

Veileder var Eirik Skagen som har over ti års erfaring som journalist, fotograf og redigerer med bakgrunn i TV2, Stavanger Aftenblad, Skagen Film og TV Vest. I dag jobber han som medielærer på Bergeland VGS.

Han ga elevene i oppgave å lage en enquete (5 på gata) reportasje.

Her kan dere se resultatene:





2. Digital bildekampanje.

Veileder var Marie Von Krogh, frilans fotojournalist med fotografier på trykk i blant annet VG, Stavanger Aftenblad, Dagens Næringsliv, Aftenposten/A-Magasinet og Dagbladet.

Hun ga elevene følgende oppgaver å velge mellom:

  • Lag en bildefortelling om hva du vil savne i framtidens Norge på grunn av klimaendringer.
  • Lag en bildefortelling om en ungdom fra Norge og en ungdom fra Bangladesh og hvordan klimaet påvirker hverdagen deres
  • Lag en bildekampanje med følgende mål: Å få norske ungdommer til å bidra til mindre menneskeskapte klimaendringer.

Dere kan se alle bildeseriene under. Noen av bildeseriene har ikke tekst. Elevene som har laget bildeserien kan forklare tankene bak bildeserien til resten av klassen. Ta kontakt med oss dersom dere vil ha tak i originalbildene.

Bildeserier

tonje3

tonje2

tonje

oda1

marius

margrete

kristine

hauk

ane

frida