6. desember

Hjemme hos Marco og Cristina (Episode 4)

Rebus

- Foreldrene til Marco er ofte borte flere dager i strekk på jobb. Hva er det de jobber med? (9) 
- Hva var det foreldrene til Marco ikke få gå på da de var barn? (5)

Klassesamtale

1 - 4. klasse

- Hvordan tror dere det føles for Marco og Lucía at begge foreldrene deres er borte hver mandag til fredag?
- Hvordan tror dere det er for bestemor å være så gammel og måtte passe på så mange barnebarn som er uten foreldrene hele uken?
- Foreldrene til Marco sluttet på skolen fordi de ikke forstod hva læreren sa. Foreldrene snakker quechua og læreren snakket spansk. Tror dere foreldrene til Marco kunne fått seg en jobb hvis de hadde gått alle årene på skolen og fått en lærer som snakket deres språk? Hvorfor?
- Hva er likt og hva er forskjellig med badet og kjøkkenet til Marco sammenlignet med ditt bad og kjøkken?
- Hvordan tror dere at det er å bo i huset til Christina? Hva hadde dere likt/synes vært vanskelig?

Lær mer: 
- Se bildeserien «snakk så jeg forstår» om bakgrunnen for Hei verdens prosjekter i Peru, og litt mer om hvorfor språk er en utfordring for quechua-barn. 


5 - 7. klasse

- Hvordan tror dere det føles for Marco og Lucía at begge foreldrene deres er borte hver mandag til fredag?
- Hvordan tror dere det er for bestemor å være så gammel og måtte passe på så mange barnebarn som er uten foreldrene hele uken?
- Foreldrene til Marco sluttet på skolen fordi de ikke forstod hva læreren sa. De snakker quechua og læreren snakket spansk. Tror dere livet til Marcos foreldre hadde vært annerledes i dag hvis de hadde hatt en lærer som snakket samme språk? Hvorfor/Hvorfor ikke? Evt. Hvordan tror dere det hadde det sett ut i dag?
- Hva er likt og hva er forskjellig med badet og kjøkkenet til Marco sammenlignet med ditt bad og kjøkken?
- Hvordan tror dere at det er å bo i huset til Christina? Hva hadde dere likt/synes vært vanskelig?

Lær mer: 
- Les teksten «Jeg er ikke indianer, jeg er quechua» høyt for klassen. Diskuter hvorfor Silvia ikke liker å bli kalt indianer.



8 - 10. klasse

- Foreldrene til Marco sluttet på skolen fordi de ikke forstod hva læreren sa. De snakker quechua og læreren snakket spansk. Tror dere livet til Marcos foreldre hadde vært annerledes i dag hvis de hadde hatt en lærer som snakket samme språk? Hvorfor/Hvorfor ikke? Evt. Hvordan tror dere det hadde det sett ut i dag?
- Hvordan tror dere at det er å bo i huset til Christina? Hva hadde dere likt/synes vært vanskelig?
- Diskuter hvordan det kan påvirke en hel familie over mange generasjoner hvis et ledd ikke går på skole og får utdanning. (Fra dagens episode påvirker det foreldrene som må dra bort, barna som ikke får vært med foreldrene og bestemor som må jobbe hardt for å ta vare på alle barnebarna).

Lær mer:  
- Les teksten «Jeg er ikke indianer, jeg er quechua» høyt for klassen. Diskuter hvorfor Silvia ikke liker å bli kalt indianer.