7. desember

Cristina på skolen (episode 5)

Rebus

- Hva fant elevene på bladene til bananplanten? (5)
- Hva drømmer Cristina om å bli når hun blir voksen? (9)


Klassesamtale

1 - 4. klasse

- Hvordan tror dere at det hadde vært å gå to timer hver vei til skolen?
- Hvordan tror dere at det er å gjøre lekser uten å ha lys?
- Hva synes dere om at skolen har en egen skoleåker?
- Hvorfor tror dere at Cristina ønsker å bli veterinær? Tror dere det er forskjell på hva barna i Peru ønsker å bli når de blir store og hva barn i Norge ønsker? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lær mer:
- Les dagbøkene til to peruanske barn. La elevene skrive en liste på hva som er likt og hva som er ulikt i deres og peruanernes liv.
- Gå en tur på to timer for å kjenne på hvor lang skolevei Cristina har.

5 - 7. klasse

- Hvordan tror dere at det hadde vært å gå to timer hver vei til skolen?
- Hvordan tror dere at det er å gjøre lekser uten å ha lys?
- Hva synes dere om at skolen har en egen skoleåker?
- Tror dere det er forskjell på hva barn i Norge og barn i Peru drømmer om å bli? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke forskjeller?
- Tror dere det er lettere for barn i Norge å bli det de drømmer om enn det er for barn i Peru å bli det de drømmer om? Hvorfor/hvorfor ikke?       

Lær mer: 
- Les dagbøkene til to peruanske barn. La elevene skrive en liste på hva som er likt og hva som er ulikt i deres og peruanernes liv.
- Gå en tur på to timer for å kjenne på hvor lang skolevei Cristina har. 


8 - 10. klasse

- Hvordan tror dere den lange skoleveien påvirker barna?
- Hva tenker dere om skoleåkeren? Hvorfor synes læreren at det ligger mye verdifull lærdom i å ta elevene ut av klasserommet? Er dere enige/uenige?
- Tror dere det er forskjell på hva barn i Norge og barn i Peru drømmer om å bli? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke forskjeller?
- Tror dere det er lettere for barn i Norge å bli det de drømmer om enn det er for barn i Peru å bli det de drømmer om? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lær mer: 
- Les teksten «Skolen i Peru» høyt i klassen. La elevene skrive en liste der de sammenligner skolesystemene i Norge og Peru.