Plakat Peru

 

Plakat med bilder av barns hverdagsliv.

Plakaten kan også bestilles fra vår “bestillingsside” dersom man ønsker å henge den opp i barnehagen.

Under finner du samtalespørsmålene.
Disse kan også lastes ned her:

Last ned spørsmålene

Last ned plakaten

Gå til bestillingssiden

La barna peke på hvilket bilde de liker best. 

  • Hvorfor valgte barna akkurat det bildet de gjorde?


Spørsmål til de to bildene av hus

  • På hvilke bilder ser man et hus? 

  • Hvordan ser husene ut?

  • Hvorfor tror du huset står opp fra pakken på påler/pinner)? (beskytte mot flom og dyr)

  • Hvordan ser det ut utenfor huset?

Spørsmål til bildet nede i høyre hjørne

  • Guttene har på seg en kichwadrakt som brukes når de skal pynte seg. Forklar hvordan den ser ut? Hva har guttene på hodet?

  • Hva holder guttene i hånda? (trommer, brukes til å spille tradisjonell kichwamusikk). 

Spørsmål til bildet nede i venstre hjørne

  • Hva er det gutten står i? (båt)

  • Hva tror du båten er lagd av? (karvet ut av en stor trestamme)

  • Vet du hva båten kalles? (peke peke)

  • Hva tror du de bruker båten til?

  • Hvorfor tror du de har båt, og ikke bil eller moped?

  • Gutten har et spyd i handa. Hva tror dere han bruker det til? (Å fiske)

Spørsmål til de to bildene av barn på skolen

  • Hvilke bilder viser barn på skolen? 

  • Hva gjør barna på bildene på skolen?  

  • Hva trenger man for å lære å lese og skrive på skolen?

Generelt

  • Hva tror du er det vanskeligste med å være barn og bo i Amazonas?

  • Hva tror du er det kjekkeste med å være barn og bo i Amazonas?

  • Dersom du skulle reist til Amazonas, hva hadde du hatt mest lyst til å oppleve?

  • Se på alle bildene: Hva eier menneskene på bildene? (et sted å bo, båt, klær, bøker, skrivesaker, trommer). 

  • Hvilke andre ting (enn det vi kan se på bildene) tror dere de eier? 

    • Hva er viktig å eie? Hva er nødvendig å eie? Kan en person eie for mange ting? 


RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN

  • “Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap. Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver”.