Rosina på skolen

Utdanning kan avgjøre fremtiden for utsatte barn. Hei Verden jobber med konkrete skoleprosjekter i Zambia. Med bedre skolegang kan disse barna få større muligheter i det lande de skal bli voksne i.

Skolen er der, men klasserommet er tomt

Da Rosina var syv år gammel gledet hun seg til å begynne i første klasse. Foreldrene hennes har vært med på å bygge en skole i landsbyen i Zambia der familien bor, og Rosina var spent på hvordan det ville være å sitte inne i klasserommet og lære nye, spennende ting. Men det ble ikke slik Rosina hadde sett for seg. Skolen fikk ikke tak i lærer til årets førsteklasse. Hun måtte bli hjemme ett år til – minst.

Over 400 000 barn i Zambia går ikke på skole. Særlig på landsbygda er det stor mangel på både skolebygg og lærere. De barna som faktisk får undervisning, sitter i overfylte klasserom uten grunnleggende utstyr som bøker og tavler. Ofte må hele klassen dele på et par lærebøker, og læreren kan være den personen i landsbyen som tilfeldigvis har gått lengst på skole selv. Det sier seg selv at læringsutbyttet er så som så.

Skolegang for alle barn

Hei Verden i Zambia jobber opp mot de lokalsamfunnene som trenger mest hjelp for å skaffe skolegang til barna sine. For mens skolesituasjonen gradvis forbedrer seg i sentrale strøk, er barna på landsbygda fortsatt taperne. I noen regioner går bare hvert fjerde barn på skole. Hei Verden er med på å utdanne lærere og å skaffe lærebøker. Med hjelp fra norske skoler, kan døra til klasserommet åpnes for barn som Rosina.