Å være bonde i Zambia

I filmen møter vi Mukela, han er en gutt på 11år som bor i en landsby i Zambia. Foreldrene hans er bønder. Å være bonde i Zambia er en vanskelig jobb.

 

Egentlig er jorden i Zambia veldig god og full av mye næring slik at planter og korn kan få vokse godt. Men det er dessverre ikke nok at jorden er god, bonden trenger også helt riktig mengde med vann. I Zambia har ikke de fattige bøndene store vanningssystem slik som noen bønder har i andre steder. De er derfor avhengige av en helt riktig mengde med regn til riktig tid.

De siste årene har været endret seg mye og gjort det enda vanskeligere for bonden. Ett år regner det gjerne alt for mye slik at hele avlingen blir ødelagt av flom, og neste år kan det hende det ikke kommer noe regn og avlingene tørker ut. Dette gjør det mye vanskeligere å planlegge både dyrking og innhøsting av avlingene. Det kan være ganske alvorlig for en bonde å få ødelagt hele eller halve avlingen, det kan gjøre at familien ikke får så mye mat som de trenger og må gå sultne. Det kan også bety at de ikke har nok mat til overs til å selge på bondens marked for å tjene penger. Når været ødelegger hele avlinger kan det også føre til matmangel i store området, landsbyer eller til og med hele landet. Dette har skjedd flere ganger i Zambia. 


REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Forklar hva været og klima har og si for bøndene i Zambia?

  • Familien til Mukela dyrker mais og den spiser de og lever av året rundt. Hva tror dere skjer med Mukela og familien hvis maisavlingen blir ødelagt et år?

  • Merker vi klimaendringene i Norge? Hvis ja, hva har det og si for livene våre i Norge?

  • Hvem tror dere har det tøffest når klima endrer seg, vi i Norge eller de i Zambia? Forklar hvorfor.

  • Kan vår forurensing i Norge påvirke været og livet til bøndene i Zambia?


OPPGAVER  

  1. Diskutér i klassen og lag tankekart på tavla: ”Hva er det som forurenser og fører til klimaendringer?” (For å komme i gang: eksos fra biler, fly, olje- og gassproduksjon, kjøp-og-kast, søppel, plastikk)

  2. Gruppevis eller individuelt: Lag et tankekart med så mange forslag dere klarer på hvordan man kan leve mer klimavennlig her i Norge.

  3. Velg de fire beste forslagene fra hver gruppe/person og skriv dem opp på tavlen. Er det noen av forslagene dere i klassen kan begynne med selv for å bedre miljøet?

  4. Oppfordring til læreren og klassen: bestem dere for ett av forslagene dere kan starte med i dag.

  5. Se filmsnutten om Ryan på 7 år som er sjefen i sitt eget flaskepante-firma:
    https://www.youtube.com/watch?v=TGx5CJcF044   (1min film på enkel engelsk, men trenger nok litt forklaring av lærer for de yngste)


UTFORSK

  1. Intervju en bonde i nærheten av der du bor. Lag 5-10 spørsmål og skriv ned svarene. Hva dyrker han/hun? Har han/hun måttet endre det de dyrker de siste årene på grunn av skifte i vær og klima?

  2. Lag en veggplakat (klipp og lim eller tegn) hvor dere viser hvordan vår forurensing og livsstil i Norge kan påvirke bonden i Zambia.


LAST NED

Lærerveiledning med tekst
og oppgaver i PDF-format.


KOMPETANSEMÅL

    • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar

    • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der