Film om Peru

I denne filmen lærer vi mer om urfolk i Peru, skolegang, familieliv, utdanning og landets historie.

 

Egentlig er jorden i Zambia veldig god og full av mye næring slik at planter og korn kan få vokse godt. Men det er dessverre ikke nok at jorden er god, bonden trenger også helt riktig mengde med vann. I Zambia har ikke de fattige bøndene store vanningssystem slik som noen bønder har i Norge. I Zambia er de derfor avhengige av en helt riktig mengde med regn, ikke for mye og ikke for lite. 

De siste årene har været endret seg mye og gjort det enda vanskeligere for bonden. Ett år regner det gjerne alt for mye slik at alle kornene blir ødelagt av flom, og neste år kan det hende det ikke kommer noe regn og avlingene blir ødelagt av ekstrem tørke. Dette gjør det mye vanskeligere å planlegge både dyrking og innhøsting av avlingene. Det kan være ganske alvorlig for en bonde å få ødelagt hele eller halve avlingen, det kan gjøre at familien ikke får så mye mat som de trenger og må gå sultne. Det kan også bety at de ikke har nok mat til overs til å selge på bondens marked for å tjene penger. Når været ødelegger hele avlinger kan det også føre til matmangel i store området, landsbyer eller til og med hele landet. Dette har skjedd flere ganger i Zambia. 


REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Hva tror dere er likt, og hva er forskjellig i Norge og Peru?

  • Hvordan syntes du familien til Stefany hadde det hjemme? Hva var likt og forskjellig med ditt hjem og Stefanys hjem?

  • Hva var det Stefany og vennene hennes lekte? Hva likte Stefany best? Hva pleier du å leke med? Leker du det samme som Stefany?

  • Ta utgangspunkt i klær, hus, miljø. Er det noe som ligner på hvordan du har det? Hva er mest forskjellig?

  • Hva vil det si å leve i fattigdom?

  • Finnes det noen som lever i fattigdom i Norge?

  • Hva tror du er det verste med å leve i fattigdom?

    Å jobbe i Peru

  • Hvorfor tror du foreldrene til Stefany må jobbe så mye?

  • Hvem tror du tjener penger på de varene (kaffe) vi kjøper i butikken?

  • Hva tror du må til for at Stefany skal kunne tjene mer når hun blir voksen dersom hun blir kaffebonde?

    Å være barn i Peru

  • Stefany må hjelpe foreldrene sine hver dag. Har dere noen oppgaver hjemme?

  • Hvorfor er det viktig at barn får leke?

  • Hvorfor er det greit at barn må hjelpe til?

  • Hva slags arbeid er det ikke greit at barn må gjøre?

    Å gå på skole i Peru

  • Hvorfor liker Stefany skolen sin?

  • Hva er likt og hva er forskjellen på din skole og Stefanys skole?

  • Hvordan kommer du deg til skolen?

  • Hvordan tror du det ville være å gå to timer for å komme til skolen?

  • Hvordan ville det være å gå på skolen om du ikke forstod hva læreren din sa?

  • Hvorfor er det viktig at alle barn får gå på skole?

  • Hva kan skje med de som slutter på skolen etter bare noen få år?

  • Alle barn har rett til å gå på skole. Kjenner du til andre rettigheter barn har?


OPPGAVER  

  1. Sitt to og to, gjenfortell historien til hverandre ved at du sier en setning hver.

  2. Del et stort ark i seks og tegn en tegneserie fra filmen. Den siste tegningen skal være Stefany om fem år – hvordan ønsker og håper du at Stefanys liv skal se ut om fem år?


KOMPETANSEMÅL

    • Presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.

    • Utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre

    • Samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleisdet kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet