Hvorfor er det fattigdom?

Filmen tar for seg noen av de grunnleggende årsakene til fattigdom. Verden er urettferdig og hendelser i historien har ført til at noen land har fått fordeler i verdensøkonomien mens andre er fattige.

 

SPØRSMÅL TIL FILMEN

  1. Lag en oversikt over hvilke land i Europa som koloniserte hvilke deler av Latin-Amerika, Afrika og Asia. Når og hvorfor ble koloniene avkolonisert?

  2. Drøft årsaker til koloniseringen. På hvilken måte skilte koloniseringen av Latin-Amerika seg fra koloniseringen av Afrika og Asia?

  3. Hvorfor trekkes udemokratisk styresett frem som en årsak til fattigdom?

  4. Skriv en liste med minst fem punkter for hvorfor utdanning er viktig for å komme seg ut av fattigdom.

  5. Hva menes med at noen land har fått fordeler i verdensøkonomien? På hvilke måte tror du at dette forsterker forskjellene mellom fattige og rike? Og på hvilke måte kan man si at de rike blir rike på bekostning av de fattige?

  6. Skriv ned minst fire årsaker til fattigdom som ikke nevnes i filmen?


OPPGAVER  

  1. FØR KLASSEN SER FILMEN: få elevene til å skrive en liste på årsaker til fattigdom. Skriv årsakene på tavla. Diskuter disse både før og etter filmen.

  2. Del klassen inn i grupper der gruppene tar for seg hver sin årsak som nevnes i filmen. Gruppene fordyper seg i nettopp denne årsaken og forbereder en presentasjon for klassen. Gruppen skal også drøfte hvor viktig de synes akkurat denne årsaken er, og hvilke årsak de synes er den aller viktigste årsaken til fattigdom – og hvorfor.


UTFORSK

  1. Årsaker til fattigdom varierer fra land til land, og fra region til region, og forklaringer må forankres i spesifikke historiske og kulturelle forhold. Filmen tar likevel for seg en rekker overordnede årsaker til fattigdom, og dette er først og fremst de strukturelle årsakene til fattigdom.

    Del klassen inn i grupper på fire og fire, gruppene tar for seg et land som karakteriseres som et lavinntektsland. Halvparten av gruppene ser på strukturelle årsaker til fattigdom, og den andre interne forhold i det spesifikke landet. Gruppene lager oversikt over sitt tema og presenterer dette for klassen. De ulike årsakene skrives i stikkord på tavla, hvor den ene siden av tavla har de strukturelle årsakene, mens den andre siden nevner de interne. Seansen avsluttes med debatt!


HVA MENER DU? TRENGER DET EGENTLIG Å VÆRE SÅNN?

Skriv en liste på hva man kan gjøre som privatperson, som politiker, som del av næringslivet, som lærer, eller som del av en organisasjon.

Diskuter hvem som er de aller viktigste aktørene for å gjøre verden mer rettferdig.


KOMPETANSEMÅL

    • Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

    • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønstre og demografi i forskjellige delar av verda i dag

    • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

    • Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet

    • Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd

    • gjøre rede for hvordan handel og økonomiske systemer har påvirket maktforhold og menneskers liv

    • gjøre rede for årsaker til at kolonimakter underla seg landområder, og drøfte konsekvenser for mennesker og samfunn i land og områder som ble kolonisert

    • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv