Å være jente i Zambia

Undervisningsopplegg for videregående skole

Tidsbruk: Ca. en dobbelttime. Kan også gis som hjemmearbeid.

Relevante fag (se kompetansemål nederst): Samfunnsfag, norsk, religion og etikk.

I filmen møter vi Namatamah, en 13 år gammel jente fra Zambia. Namatamah har en drøm for fremtiden, akkurat som mange andre tenåringsjenter – hun ønsker å bli lærer. Gjennom dette yrket håper hun å kunne hjelpe barn med å få en god utdanning og oppnå selvstendighet. Dessverre står hun overfor store utfordringer som truer hennes framtidsdrømmer. Til tross for sin unge alder venter Namatamah sitt første barn.

 

Etter at hun ble gravid, måtte Namatamah avslutte skolegangen i 7. klasse. Uten fullført utdanning vil det bli vanskelig for henne å finne en jobb som er greit betalt. Selv om faren til babyen, som bor i en annen landsby, har lovet å hjelpe med penger vil det bli krevende å klare seg økonomisk. Veien mot å fullføre utdanningen er lang og krevende, siden hun også må ta seg av sitt eget barn. På grunn av manglende økonomiske ressurser er det umulig for henne å sende barnet i barnehage eller ansette en barnepasser. I tillegg er hennes egne foreldre opptatt med å jobbe på åkeren, og ansvaret for å passe på søsken, lage mat og utføre husarbeid hviler nå tungt på Namatamahs skuldre.

I mange deler av Zambia er det et konservativt syn på seksualundervisning. Dette kan være en av årsakene til at unge jenter og gutter har begrenset kunnskap om prevensjon og seksuell helse. Mangelen på slik kunnskap kan resultere i utilstrekkelige ressurser for å forebygge uønskede graviditeter og seksuelt overførbare infeksjoner, samtidig som det opprettholder en ond sirkel av tidlig graviditet og begrenset utdanning blant unge jenter i landet.

I dette undervisningsopplegget skal vi undersøke hvordan samfunnsstrukturene og normene i Zambia kan bidra til å opprettholde en sårbar situasjon for unge jenter.


REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  1. Hvorfor er utdanning viktig for enkeltindividet og samfunnet som helhet?

  2. Diskuter hvilke rettigheter barn har til utdanning, og hva som kan skje hvis disse rettighetene ikke blir oppfylt?

  3. Hvilke verdier og rettigheter kolliderer når en jente blir giftet bort i ung alder? Hva mener dere burde være det riktige å gjøre for å beskytte jenter mot barneekteskap?

  4. Hvem har ansvar for å hindre barneekteskap? Reflekter over rollen til ulike aktører som myndigheter, organisasjoner og lokalsamfunn.

  5. Hvem bør ha ansvaret for å gi seksualundervisning til ungdom i Zambia: skolen, foreldrene eller samfunnet generelt? Hvorfor? Reflekter over ulike perspektiver og diskuter fordeler og ulemper ved ulike ansvarsfordelinger.

  6. Seksualundervisning kan i mange sammenhenger i Zambia oppfattes som kontroversielt. Hvordan kan sterke meninger, religiøse hensyn og tradisjoner påvirke tilgangen til og kvaliteten på seksualundervisning for ungdom?


FORDYPNINGSOPPGAVE

Problemstilling

"Hvordan påvirker sosioøkonomiske faktorer og kulturelle normer jenters tilgang til utdanning i utviklingsland?"
 Se under oppgavene for forklaring av “sosioøkonomiske faktorer” og “kulturelle normer”

Oppgave

I denne forskningsoppgaven skal du sette deg inn i temaet “jenter og utdanning i utviklingsland”. Oppgaven leveres som en skriftlig rapport. Den må bestå av følgende deler:

  • Innledning: En introduksjon til temaet og problemstillingen som skal undersøkes.

  • Metode og teori: En beskrivelse av metoden som er brukt for å samle inn og analysere data, og forklaring av relevante teorier og/eller begreper. 

  • Resultater: En presentasjon av de viktigste funnene. Ta gjerne med visuell presentasjon av data og statistikk. 

  • Drøfting: En analyse og tolkning av resultatene i forhold til problemstillingen

  • Konklusjon: En oppsummering og besvarelse av problemstillingen.

  • Referanser: Husk kildehenvisning. 

 Her er litt hjelp til hvordan du kan løse oppgaven steg for steg:

  1. Velg land: Velg et utviklingsland hvor jenters tilgang til utdanning er en utfordring.

  2. Innhenting av informasjon: Du skal samle inn relevant informasjon om sosioøkonomiske faktorer og kulturelle normer som påvirker jenters utdanningssituasjon i det valgte landet. Dette kan inkludere økonomiske forhold, tilgang til infrastruktur, kjønnsroller, tradisjoner og eventuelle politiske tiltak eller lover som er iverksatt. Undersøk om det finnes noen kjente teorier og forskning på temaet. Husk at du også skal redegjør for hvilken metode du bruker for innsamling av data/informasjon.

  3. Analyse og drøfting: Du skal analysere funnene dine og drøfte sammenhengen mellom sosioøkonomiske faktorer, kulturelle normer og jenters utdanningssituasjon. Hvilke faktorer er mest avgjørende for manglende tilgang til utdanning? Hvordan påvirker kulturelle normer jenters muligheter og valg når det gjelder utdanning? Er det eventuelt endringer over tid? Det kan også være naturlig å se mot FNs bærekraftsmål nr.4, som omhandler “kvalitetsutdanning for alle” innen 2030.

  4. Konklusjon og anbefalinger: Konkluder med en oppsummering av funnene og kom med anbefalinger for å forbedre jenters tilgang til utdanning i det valgte landet. Dette kan inkludere forslag til politiske tiltak, bevisstgjøring av kulturelle normer eller styrking av økonomiske ressurser.


    Forklaring av sosioøkonomiske faktorer

    Sosioøkonomiske faktorer viser til ulike aspekter av samfunnet som har innvirkning på en persons økonomiske situasjon og sosiale status. Disse faktorene kan inkludere inntektsnivå, utdanningsnivå, yrkesmuligheter, tilgang til ressurser og tjenester, samt kulturelle og sosiale normer. Når det gjelder jenters utdanning, kan sosioøkonomiske faktorer skape hindringer som begrenser deres muligheter for utdanning, for eksempel ved å påvirke tilgangen til skoler, kostnader knyttet til utdanning og familieforventninger eller tradisjoner. Å forstå disse faktorene er viktig for å kunne utvikle effektive strategier for å sikre likestilling i utdanningssystemet.


    Forklaring av kulturelle normer

    Kulturelle normer er et sett av (uskrevne) regler, verdier, oppførsel og forventninger som er felles for medlemmene i en bestemt kultur eller samfunn. Kulturelle normer kan ha en betydelig innvirkning på jenters tilgang til utdanning og verdsettelsen av utdanning for jenter.

KOMPETANSEMÅL

    • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet

    • diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

  • Folkehelse og livsmestring
    Arbeid med etiske og eksistensielle spørsmål gir evne til å håndtere utfordrende spørsmål i eget liv, inkludert spørsmål som likestilling, kjønn og seksualitet.

    Demokrati og medborgerskap
    Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer.

    Bærekraftig utvikling
    I religion og etikk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utforske eksistensielle spørsmål og delta i etisk refleksjon over naturen og menneskets plass i den. Dette omfatter temaer som menneskehetens framtid og ressursbruk og hvilke perspektiver religioner og livssyn har på dette.

    • utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar

    • utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar

    • reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp

    • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv

  • Folkehelse og livsmeistring

    I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring om at elevane utviklar kunnskap om kva og kven som påverkar identiteten, sjølvkjensla, tryggleiken og tilhøyrsla deira. I faget møter elevane tema som kjønn, seksualitet, grensesetjing, rus, digitale spor og personleg økonomi. Dette kan bidra til at dei gjer gode livsval og får forståing og respekt for mangfald og for andre sine verdiar og livsval.

    Demokrati og medborgerskap

    Gjennom faget skal elevane kunne identifisere område der menneskeverdet blir utfordra, til dømes i samband med menneskehandel og undertrykking. I tillegg skal faget gi dei kunnskap om nasjonale og internasjonale institusjonar og avtalar, inkludert kva internasjonale konvensjonar har å seie for rettigheiter til urfolk. Forståing om samanhengane mellom rettane og pliktene til individet, slik at dei kan bli aktive medborgarar, inngår også i dette.

    Berekraftig utvikling

    I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om korleis elevane kan bidra til ei berekraftig samfunnsutvikling gjennom å vere aktive medborgarar. Dette inneber å forstå samanhengar mellom individuelle val, samfunnsstrukturar og tolegrensene i naturen. Vidare skal elevane reflektere over korleis politikk, konfliktar, økonomi, teknologi og ressursbruk verkar saman og påverkar grupper i samfunnet. Berekraftige løysingar inneber òg å ta vare på verdiar som likeverd og mangfald.

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

    • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer

    • Mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk

  • Demokrati og medborgerskap

    I norsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes muntlige og skriftlige retoriske ferdigheter, slik at de kan gi uttrykk for egne tanker og meninger og delta i samfunnsliv og demokratiske prosesser. Gjennom kritisk arbeid med tekster og ytringer øver elevene opp evnen til kritisk tenkning og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon.

    Bærekraftig utvikling

    I norsk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom å møte fagets tekstmangfold, lese kritisk og delta i dialog kan elevene utvikle evnen til å forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter som kan oppstå når samfunnet endres i en mer bærekraftig retning. Faget norsk bidrar til å bevisstgjøre elevene og ruste dem til å handle og påvirke samfunnet gjennom språket.