Jordbruk og klima i Peru

Bønder overalt i verden er nødt til å tilpasse seg klima, men når klima endrer seg og blir stadig mer uforutsigbart byr det på problemer for mange – og rammer spesielt den fattige bonden.

I denne filmen møter vi kaffebonden Moises som lever i fjellene i Peru. Han rammes hardt av klimaendringer og forteller hvordan det innvirker på hans liv.

 
 

ORDFORKLARINGER

Det kan være en fordel gå gjennom disse ordene med elevene, spesielt de yngste, før man ser filmen.

  • Klima

    Vi bruker ordet klima når vi snakker om været over lang tid, ikke bare været som var i går eller været som kommer i morgen. Ordet klima betyr også at man snakker om både temperatur, vind, regn og snø.

  • Klimaendringer

    Når det været som er normalt for et sted (en by, et land, et område) forandrer seg er det snakk om klimaendringer. For eksempel når et sted blir mye varmere enn det som er normalt, eller hvis det plutselig regner mye mer eller mye mindre et sted enn det som har vært vanlig i årene tidligere.

  • Avling

    Avling er alle de plantene som har vokst seg store på et jorde plantet frø. Det kan være mais, poteter, tomater, havre osv. 

  • Å dyrke

    Dyrke er alt det du må gjøre med frøene for at de skal bli til en flott avling. Altså må du så frøene, vanne dem, stelle godt med jorden osv.

  • Innhøsting

    Når det bonden har sådd er modent og bonden tar det inn fra åkeren. 


REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Tror dere bonden i Norge har noen planter som trenger et spesielt vær for å bli bra? Hvilke planter kan det være?

  • Ødelegger klimaendringer for oss i Norge også?  

  • Hva kan vi gjøre for å redde klimaet?

  • Mange miljøorganisasjoner snakker om "klimarettferdighet". Hva tror dere det betyr?

  • Hva tror dere er grunnen til at menneskene ikke gjør mer for å redde klimaet? 

  • Hva tror dere menes med at klimaendringene er "dobbelt urettferdig" for barn som lever i fattigdom? (Klimaendringer er urettferdige for barn – de kommer til å leve med klimaendringene i fremtiden, og har ikke skylda for forurensingen. Klimaendringer er urettferdige for dem som lever i fattigdom – de er ofte dem som blir mest berørt av klimaendringene, men de har ikke skylda for forurensingen.)


OPPGAVER  

  1. Diskuter i klassen og lag tankekart på tavla: ”Hva er det som forurenser og skaper et dårlig klima?” (For å komme i gang: eksos fra biler, fly, olje- og gassproduksjon, kjøp-og-kast, søppel, plastikk)

  2. Gruppevis eller individuelt: Lag et tankekart med så mange forslag dere klarer på hvordan man kan leve mer klimavennlig her i Norge.

  3. Velg de fire beste forslagene fra hver gruppe/person og skriv dem opp på tavlen. Er det noen av forslagene dere i klassen kan begynne med selv for å bedre miljøet?

  4. Oppfordring til læreren og klassen: bestem dere for ett av forslagene dere kan starte med i dag.

  5. Se filmsnutten om Ryan på 7 år som er sjefen i sitt eget flaskepante-firma (engelsk)


UTFORSK

  1. Intervju en bonde i nærheten av der du bor. Lag 5-10 spørsmål og skriv ned svarene. Hva dyrker han/hun? Har han/hun måttet endre det de dyrker de siste årene på grunn av skifte i vær og klima?

  2. Lag en veggplakat (klipp og lim eller tegn) hvor dere viser hvordan vår forurensing og livsstil i Norge kan påvirke bonden i Peru.

  3. Skriv et brev til Klima og miljøministeren i Norge og fortell om hvor urettferdig dere syntes klimaendringene er. Skriv om hvor urettferdig det er for barn og særlig for barn som lever i fattigdom. Adressen er:  Kongens gate 20, Postboks 8013 Dep, 0030 Oslo.


KOMPETANSEMÅL

  • Utforskeren:

    • Lese tekster om mennesker som lever under ulike vilkår, og drøfte hvorfor de tenker, handler og opplever hendelser ulikt.

    Geografi:

    • Gjør rede for klima- og vegetasjonssoner i verden og hvordan mennesker utnytter dem.

    • Beskrive hvordan produksjon og forbruk kan ødelegge økosystem og forurense jord, vann og luft, og drøfte hvordan dette kan hindres og repareres.