Jordbruk og klima i Peru

Bønder overalt i verden er nødt til å tilpasse seg klima, men når klima endrer seg og blir stadig mer uforutsigbart byr det på problemer for mange – og rammer spesielt den fattige bonden.

I denne filmen møter vi kaffebonden Moises som lever i fjellene i Peru. Han rammes hardt av klimaendringer og forteller hvordan det innvirker på hans liv.

 
 

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Hvorfor er klimaendringene urettferdige?

  • Mange miljøorganisasjoner snakker om "klimarettferdighet". Hva tror dere det betyr?

  • Er den norske bonden like avhengig av et stabilt klima som Moises i? Hvorfor/Hvorfor ikke?

  • Hva tror dere menes med at klimaendringene er "dobbelt urettferdig" for barn som lever i fattigdom? (Klimaendringer er urettferdige for barn – de kommer til å leve med klimaendringene i fremtiden, og har ikke skylda for forurensingen. Klimaendringer er urettferdige for dem som lever i fattigdom – de er ofte dem som blir mest berørt av klimaendringene, men de har ikke skylda for forurensingen.


OPPGAVER  

  1. Diskutér i klassen og lag tankekart på tavla: ”Hva er det som forurenser og skaper et dårlig klima?”

  2. Gruppevis eller individuelt: Lag et tankekart med så mange forslag dere klarer på hvordan man kan leve mer klimavennlig her i Norge.

  3. Velg de fire beste forslagene fra hver gruppe/person og skriv dem opp på tavlen. Er det noen av forslagene dere i klassen kan begynne med selv for å bedre miljøet?

  4. Oppfordring til læreren og klassen: bestem dere for ett av forslagene dere kan starte med i dag.


LÆR MER

  1. Intervju en bonde i nærheten av der du bor. Lag 5-10 spørsmål og skriv ned svarene. Hva dyrker han/hun? Har han/hun måttet endre det de dyrker de siste årene på grunn av skifte i vær og klima?

  2. Lag en veggplakat (klipp og lim eller tegn) hvor dere viser hvordan vår forurensing og livsstil i Norge kan påvirke bonden i Peru.

  3. Skriv en tekst hvor du prøver å svare på; ”Hva kan/må vi gjøre for å bremse klimaendringene? - og hvem må gjøre det?”


KOMPETANSEMÅL

    • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer

    • Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og global