Å være bonde i Zambia
I filmen møter vi Mukela, han er en gutt på 11år som bor i en landsby i Zambia. Foreldrene hans er bønder. Å være bonde i Zambia er en vanskelig jobb.
Egentlig er jorden i Zambia veldig god og full av mye næring slik at planter og korn kan få vokse godt. Men det er dessverre ikke nok at jorden er god, bonden trenger også helt riktig mengde med vann. I Zambia har ikke de fattige bøndene store vanningssystem slik som noen bønder har i Norge. I Zambia er de derfor avhengige av en helt riktig mengde med regn, ikke for mye og ikke for lite.
De siste årene har været endret seg mye og gjort det enda vanskeligere for bonden. Ett år regner det gjerne alt for mye slik at alle kornene blir ødelagt av flom, og neste år kan det hende det ikke kommer noe regn og avlingene blir ødelagt av ekstrem tørke. Dette gjør det mye vanskeligere å planlegge både dyrking og innhøsting av avlingene. Det kan være ganske alvorlig for en bonde å få ødelagt hele eller halve avlingen, det kan gjøre at familien ikke får så mye mat som de trenger og må gå sultne. Det kan også bety at de ikke har nok mat til overs til å selge på bondens marked for å tjene penger. Når været ødelegger hele avlinger kan det også føre til matmangel i store området, landsbyer eller til og med hele landet. Dette har skjedd flere ganger i Zambia.
REFLEKSJONSSPØRSMÅL
Forklar hva været/klima har og si for bøndene i Zambia?
Familien til Mukela dyrker mais og den spiser de og lever av året rundt. Hva tror dere skjer med Mukela og familien hvis maisavlingen blir ødelagt et år?
Merker vi klimaendringene i Norge? Hvis ja, hva har det og si for livene våre i Norge?
Hvem tror dere har det tøffest når klima endrer seg, vi i Norge eller de i Zambia? Forklar hvorfor.
Tror dere vår forurensing i Norge kan påvirke været og livet til bøndene i Zambia?
Foreldrene til Mukela jobber veldig hardt, fra tidlig morgen til langt på kveld. Hvorfor tror dere at foreldre som lever i fattigdom mange ganger jobber hardere enn foreldre som bor i rike land?
OPPGAVER
Diskutér i klassen og lag tankekart på tavla: ”Hva er det som forurenser og skaper et dårlig klima?” (For å komme i gang: eksos fra biler, fly, olje- og gassproduksjon, kjøp-og-kast, søppel, plastikk)
Gruppevis eller individuelt: Lag et tankekart med så mange forslag dere klarer på hvordan man kan leve mer klimavennlig her i Norge.
Velg de fire beste forslagene fra hver gruppe/person og skriv dem opp på tavlen. Er det noen av forslagene dere i klassen kan begynne med selv for å bedre miljøet?
Oppfordring til læreren og klassen: bestem dere for ett av forslagene dere kan starte med i dag.
Se filmsnutten om Ryan på 7 år som er sjefen i sitt eget flaskepante-firma:
https://www.youtube.com/watch?v=TGx5CJcF044 (1min film på enkel engelsk, men trenger nok litt forklaring av lærer for de yngste)
UTFORSK
Intervju en bonde i nærheten av der du bor. Lag 5-10 spørsmål og skriv ned svarene. Hva dyrker han/hun? Har han/hun måttet endre det de dyrker de siste årene på grunn av skifte i vær og klima?
Lag en veggplakat (klipp og lim eller tegn) hvor dere viser hvordan vår forurensing og livsstil i Norge kan påvirke bonden i Zambia.
EKSTRA
For 7.trinn: Se dokumentaren om Kisilu, bonden fra Kenya som virkelig har fått kjenne på klimaendringene: https://tv.nrk.no/program/koid26008415/i-stormens-oeye
LAST NED
Lærerveiledning med tekst
og oppgaver i PDF-format.
KOMPETANSEMÅL
-
Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
-
Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der