Mandila Community School, Zambia

UTDANNING FOR EN BEDRE FRAMTID

Denne teksten gir deg innblikk i Mandila Community School, en av Hei Verdens prosjektskoler i Zambia. Gjennom beskrivelsen av denne skolen får du et bilde av de utfordringene mennesker på landsbygda møter, og hvordan arbeidet med utdanning bidrar til å skape muligheter for en bedre fremtid.

Estimert lesetid: 5 min
Repetisjonsspørsmål: 20 min
Fordypningsoppgaver: 25 min per oppgave

 
Mandila Community School Zambia

Ett av to skolebygg ved Mandila Community School, Zambia.

Store avstander, et hinder for utdanning
Langt ute på Zambias landsbygd, i et av landets fattigste distrikter, ligger Mandila Community School, nesten på grensen til Namibia og omtrent 10 mil fra den lille byen Sesheke. Selv om avstanden kan virke overkommelig, tar det over fire timer å kjøre dit grunnet veier som i praksis bare er hjulspor i sand eller gjørme. Dette gjør det spesielt utfordrende i regntiden, da det kan bli helt umulig å nå skolen.

Mandila Community School ble grunnlagt i 2005 av foreldre med et felles ønske: Å gi barna en utdanning. Den nærmeste offentlige skolen lå flere timers gange unna, så foreldrene bestemte seg for å starte sin egen skole – en såkalt "Community School." Dette konseptet er utbredt i Zambia, særlig på landsbygda, hvor lokalsamfunn selv tar initiativ til å starte og drive skolene, ofte med begrenset støtte fra myndighetene. Til tross for dette er skolene anerkjent som en del av Zambias utdanningssystem, og myndighetene oppfordrer flere lokalsamfunn til å gjøre det samme der det mangler skoler.

Elever inne i klasserommet.

En skole basert på felles innsats
Mandila Community School er bygget opp ved hjelp av utallige timer med frivillig arbeid. Menneskene her lever i fattigdom, og den daglige kampen handler ofte om å ha nok mat til å klare seg. Likevel har de klart å organisere en skole som fungerer, selv om de mangler det meste av ressurser og materiell. Skolen har over 300 elever, men bare to små bygninger laget av leire. Fire lærere deler på oppgaven med å undervise fra 1. til 7. klasse, og for å få det til å gå opp, deler de dagen i to skift. Først har 1. - 4. klasse undervisning, deretter 5. - 7. klasse etter lunsj.

Bare én av lærerne er utdannet og mottar lønn fra staten. De andre tre jobber frivillig og får lønn i form av mais fra elevenes foreldre. Selv med få ressurser og tøffe arbeidsforhold, jobber lærerne hardt fordi de vet at utdanning er nøkkelen til en bedre fremtid for barna i landsbyen.

Elevene på Mandila er takknemlige for å ha en skole å gå til, selv om skolen mangler alt fra pulter, stoler, tavler og bøker. Bygningene er også i dårlig stand, og når regntiden kommer, klarer ikke taket å holde vannet ute. Likevel hadde ikke elevene fått gått på skole uten Mandila Community School. 

Fremtidsplaner – sammen for en bedre skole
Selv om Mandila Community School har få ressurser, er det tydelig at lokalsamfunnet legger mye innsats i å holde skolen i stand. Nå som skolen får støtte fra Hei Verden, ser fremtiden mye lysere ut. Skolen har blant annet fått installert en brønn, og de har en felles åker hvor de dyrker mais som brukes til skolemat. Flere lærere skal få utdanning og kursing, og det jobbes for at flere skal få lønn fra staten. Foreldrene har også fått opplæring i hvordan de kan samarbeide med lokale myndigheter for å sikre flere ressurser til skolen. Det mest avgjørende fremover er å få Zambias myndigheter til å ta et større ansvar. Ved å sikre at skolen får den støtten den trenger fra staten, kan Mandila Community School bli en enda bedre skole i mange år framover, til beste for dagens elever og kommende generasjoner.

Vannpumpe, Mandila Community School

Her ligger maisavlingen lagret, i skyggen.

Slik jobber vi for endring
Når du støtter Hei Verdens arbeid i Zambia, bidrar du til at barn som lever i fattigdom får muligheten til en bedre fremtid. I prosjektperioden 2021–2025 er målet at over 8000 barn i prosjektområdene skal begynne på skolen og fullføre grunnskolen. 60 skoler skal kunne gi elevene inkluderende kvalitetsutdanning og bli anerkjent av lokale myndigheter for å få offentlig støtte. 50 skoler skal også ha tilgang på gode hygienefasiliteter og helsetilbud.

For å nå målene jobber vi blant annet med å:

  • Sikre barn med funksjonsnedsettelser får hjelpemidler og tilgang til utdanning.

  • Sikre at jenter får gå på skole.

  • Gi stipend til elever som viser gode resultater, men ikke har råd til ungdomsskolen.

  • Gi 200 frivillige lærere kurs og 50 lærere en formell lærerutdanning.

  • Støtte skolene med inntektsbringende prosjekter.

  • Drive påvirkningsarbeid mot myndighetene for å få dem til å ta ansvar for skolene.

  • Bygge brønner for rent vann på skolen.

  • Inngå samarbeid med helsestasjoner for å gi elevene bedre helsetilbud.

Elever ved Mandila Community School

Langsiktig forandring
I over 17 år har Hei Verden jobbet for at barn i Zambia skal få gå på en god skole. I løpet av denne tiden har vi samarbeidet med flere ulike organisasjoner og vært aktive i ulike deler av landet. Siden 2012 har vi jobbet sammen med Zambia Open Community Schools (ZOCS), en sivilsamfunnsorganisasjon som jobber for å styrke denne typen skoler over hele Zambia.

Gjennom samarbeidet med ZOCS har mange hundre skoler fått bedre støtte, blant annet i form av flere lærere med skikkelig lønn fra staten. Dette har gitt tusenvis av barn en bedre skolehverdag og bedre muligheter for fremtiden. Hei Verden setter klare mål for hvert prosjekt og følger nøye med underveis for å sikre at vi når målene. Dersom vi ser at noe må endres, gjør vi det for å sikre best mulig resultater.


Bildet: Mandila landsby, samlet utfor skolen.

Et viktig mål for Hei Verden er at prosjektene vi støtter skal være bærekraftige også etter at vi trekker oss ut. Ved å følge prosjektene over tid kan vi se at de gode resultatene fortsetter, selv uten vår direkte involvering. Dette er avgjørende for at et prosjekt skal lykkes på lang sikt.


REFLEKSJONSSPØRSMÅL

Svar på følgende spørsmål, etter å ha lest teksten (ca. 20 min)

  1. Når ble Mandila Community School grunnlagt, og hva var motivasjonen bak opprettelsen av skolen? 

  2. Hvordan bidrar lokalsamfunnet til driften av skolen?

  3. Beskriv status på skolebygg og undervisningsmateriell. Hvordan påvirker dette læringsmiljøet?

  4. Nevn noen av tiltakene Hei Verden har iverksatt for å støtte Mandila?

  5. Hvilke langsiktige fordeler kan utdanning gi både enkeltpersoner og hele samfunnet i Mandila?

  6. Kan økt utdanning i Zambia påvirke landets økonomiske utvikling på lang sikt? Begrunn svaret ditt. 


FORDYPNINGSOPPGAVE

1) Bærekraftsmålene og utdanning (ca. 25 min)

  1. Hvilket mål er formulert i bærekraftmål nr.4? 

  2. Hvor mange barn går IKKE på skole i dag, på verdensbasis.
    Oppgi kilde for svaret, og hvilket årstall tallet du kom fram til er fra.

  3. Hva er de tre største grunnene til at barn ikke går på skole? 

Kilder å utforske

  • FN's bærekraftsmål

  • Unesco: Global Education Monitoring Report

  • Verdensbanken

  • UNICEF

  • Lokale og internasjonale NGO-er som arbeider med utdanning

2) “Utdanner du en jente, utdanner du en hel landsby” (ca. 25 min)

  1. Hva tror du menes med sitatet over, at dersom du utdanner en jente, utdanner du en hel landsby? 

  2. Finn tre konkrete eksempler fra forskning eller rapporter som støtter påstanden om at utdanning av jenter gagner hele lokalsamfunnet.

Kilder å utforske

  • FN's befolkningsfond (UNFPA)

  • Unesco

  • Verdens helseorganisasjon (WHO)

  • Lokale og internasjonale NGO-er som jobber for jenters utdanning

3) Er utdanning en menneskerettighet? (ca. 25 min)

Finn svar på spørsmålet “Er utdanning en menneskerettighet” ved å undersøke følgende:

    • Hva sier FN og Den internasjonale menneskerettighetserklæringen om retten til utdanning?

    • Hvilke land har IKKE forpliktet seg til å sikre utdanning for alle?

    • Finn et eksempel på brudd på retten til utdanning (kan være hvor som helst i verden). 

Pålitelige kilder

  • FN sine sider

  • Den internasjonale menneskerettighetserklæringen

  • Unesco

  • Amnesty International

KOMPETANSEMÅL

    • gjøre rede for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt eller globalt

    • drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv

  • Demokrati og medborgarskap

    I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap om å auke det kritiske medvitet om samfunnet som elevane er deltakarar i. Elevane skal utforske korleis dei kan påverke samfunnet rundt seg i dag og i framtida. Det inneber at dei skal lytte til og la seg utfordre av menneske med andre synspunkt enn dei sjølve har. Gjennom faget skal elevane kunne identifisere område der menneskeverdet blir utfordra, til dømes i samband med menneskehandel og undertrykking. I tillegg skal faget gi dei kunnskap om nasjonale og internasjonale institusjonar og avtalar, inkludert kva internasjonale konvensjonar har å seie for rettigheiter til urfolk. Forståing om samanhengane mellom rettane og pliktene til individet, slik at dei kan bli aktive medborgarar, inngår også i dette.

    Berekraftig utvikling

    I samfunnskunnskap handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om korleis elevane kan bidra til ei berekraftig samfunnsutvikling gjennom å vere aktive medborgarar. Dette inneber å forstå samanhengar mellom individuelle val, samfunnsstrukturar og tolegrensene i naturen. Vidare skal elevane reflektere over korleis politikk, konfliktar, økonomi, teknologi og ressursbruk verkar saman og påverkar grupper i samfunnet. Berekraftige løysingar inneber òg å ta vare på verdiar som likeverd og mangfald.

    • bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte

  • Bærekraftig utvikling

    I norsk handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utvikle kunnskap om hvordan tekster framstiller natur, miljø og livsbetingelser, lokalt og globalt. Gjennom å møte fagets tekstmangfold, lese kritisk og delta i dialog kan elevene utvikle evnen til å forstå og håndtere meningsmotsetninger og interessekonflikter som kan oppstå når samfunnet endres i en mer bærekraftig retning. Faget norsk bidrar til å bevisstgjøre elevene og ruste dem til å handle og påvirke samfunnet gjennom språket.