Omvendt Adventskalender
Bli med på en spennende reise til Zambia og bli kjent med flere av barna som lever her.
Gi i stedet for å få
Omvendt Adventskalender gir elevene en mulighet til å lære, samtidig som de er med å bidrar til at flere barn i Zambia får gå på en god skole. I en adventstid preget av kalendere med stadig flottere gaver, synes vi det er fint at elevene kan få bruke denne tiden på å gi i stedet for å få. Ved å delta på Omvendt Adventskalender er dere med på å gi barna i Zambia den beste julegaven de kan få, nemlig en god utdanning!
-
De tre viktigste stikkordene for årets kalender er: fattigdom, retten til utdanning og klimaendringer. Vi skal reise til Western Province i Zambia og besøke flere av barna som lever der. Der skal vi få lære mer om hvordan det er å vokse opp her og om de ulike utfordringene som kan oppstå.
Langt ute på landsbygda i Zambia lever familier sammen i små landsbyer. De fleste er bønder og lever av det jorda gir dem. Dette gjør dem veldig sårbare for klimaendringer, og nå har de akkurat opplevd en alvorlig tørkeperiode som har gjort livet deres svært vanskelig.
Landsbyene ligger ofte langt fra nærmeste offentlige skole. Så langt at det tar flere timer å gå bare en vei. Derfor er det mange barn som ikke går på skolen. Dette synes foreldrene er skikkelig urettferdig, og har derfor lagd egne skoler som kalles “Community Schools”. Skolene er bygget av det materialet landsbyen har tilgjengelig, og mangler det meste. Læreren er ofte den personen i landsbyen som har gått lengst på skolen. Det finnes ingen penger til å betale lærerne lønn, så de jobber frivillig. Slike skoler finner man i dag over hele Zambia, og de har blitt en anerkjent del av det Zambiske utdanningssystemet.
-
Med deres hjelp gjennom Omvendt Adventskalender skal vi bidra til at flere barn i Zambia får gå på en god skole. I dag er det mange barn som ikke går på skolen, vi skal jobbe for å få disse tilbake på skolebenken. Vi skal styrke 60 Community Schools på landsbygda ved å:
Kurse de frivillige lærerne slik at de får bedre pedagogiske ferdigheter og blir bedre lærere.
Sikre skolene større støtte fra myndighetene, slik at lærerne kan få lønn.
Oppsøke barn som ikke går på skolen for å få dem til å begynne, med særlig fokus på jenter og barn med funksjonsnedsettelser.
Følge opp barn som har høyt fravær for å sikre at de ikke slutter.
Bore brønner slik at flere skoler får tilgang til rent vann.
Lære opp foreldrekomiteen på skolen til å drive påvirkningsarbeid mot myndighetene og skrive gode søknader om støtte slik at de kan forbedre bygg og annen infrastruktur på skolen.
Støtte skolene i å starte skoleårer som kan gi skolemat og inntekt til skolen.
Utstyre skolene med bøtte og såpe til håndvask for å bedre hygienen.
Sikre skolene bedre tilgang på helsehjelp.
I tillegg skal 100 ungdommer få støtte til å fullføre ungdomsskolen gjennom en stipendordning.
-
Kalenderen har en luke til hver skoledag til og med 19. desember. Hver luke består av en film, forslag til samtalespørsmål og fordypningsoppgaver. Dere velger selv hvor mye av dette dere vil bruke.
I slutten av hver episode kommer rebustid. Her skal dere komme frem til et ord og en bokstav. I slutten av kalenderen vil dere da komme frem til en setning som kan sendes til post@heiverden.no og dere er med i trekningen av en premie. Malen til rebustid finner dere nederst på siden her.
Her finner dere også “Ranselpost”. Dette er et infoskriv til hjemmet slik at også foresatte kan bli godt informert om hva Omvendt adventskalender er, og hva pengene går til.
-
Påmelding skjer ved å opprette en digital innsamling til årets Omvendt Adventskalender. Dere velger selv om dere vil opprette en innsamling for klassen, trinnet, skolen eller familien. Når innsamlingen er opprettet har dere både meldt dere på, og har en enkel og engasjerende måte å samle inn penger på.
Husk å dele linken til innsamlingen med alle støttespillerne deres. Innbetaling skjer via vipps eller med kort. Bedrifter kan også donere via faktura.
Dersom skolen har en vippskonto tilknyttet Hei Verden kan denne også benyttes. Når flere klasser deltar fra samme skole må dere selv se til at hver innbetaling merkes med klasse dersom dere ønsker å vite hvor mye hver enkelt klasse samlet inn.
Har du spørsmål om påmelding og innbetaling? Les Ofte stilte spørsmål.
-
Før dere starter kalenderen bør dere bestemme dere for hvordan dere skal samle inn penger til Omvendt Adventskalender. Vi har MANGE gode og kjekke ideer til dere som er tilpasset alder, se her for en fullstendig oversikt.
Noen eksempler er:
Jobbe hjemme og gi ukelønnen
Hjelpe besteforeldre med hus- og hagearbeid, måke snø og strø
Arrangere loppemarked eller basar
Pante flasker i nabolaget
Bake julekaker og lodde ut
Lage kafé i klasserommet/skole
Lage julekonsert med klassen for familie og venner med billettsalg
Sitte barnevakt
Bilvask, sykkelvask o.l.
Skolejogg eller sykkelløp med startkontigent eller sponsing per runde
Flere elever har også gitt penger fra tannfeen til innsamlingen :)
LÆREPLANEN
Tema og undervisningsmateriellet i Omvendt Adventskalender er skreddersydd til å passe læreplanen. Det skal være lett for læreren å både ta det i bruk, og relevant å bruke tid i undervisningen på kalenderen. Under ser du en oversikt over hvilke fag og kompetansemål som kan knyttes til OA. Bruk gjerne dette verktøyet i planleggingen av desember.
-
SAMFUNNSFAG
Tverrfaglige tema
Folkehelse og livsmeistring
Faget skal òg bidra til å skape forståing, respekt og toleranse for mangfald og andre sine verdiar og livsval, og gi perspektiv på kva eit godt liv kan vere.
Gjennom faget skal elevane kunne identifisere område der menneskeverdet blir utfordra, til dømes i samband med menneskehandel og slaveri i vår tid, og peike på tiltak for å verne om dei grunnleggjande behova menneske har.
Demokrati og medborgarskap
Faget skal bidra til at elevane utviklar kunnskap om og innsikt i demokratiske verdiar og prinsipp. Gjennom arbeid med samfunnsfag skal elevane tenkje kritisk, ta ulike perspektiv, handtere meiningsbryting og vise aktivt medborgarskap.
Berekraftig utvikling
I samfunnsfag handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om at elevane forstår samanhengen mellom dei sosiale, økonomiske og miljømessige forholda ved berekraft. Kunnskap om samanhengar mellom natur og samfunn, om korleis menneska påverkar klima og miljø, og om korleis levekår, levesett og demografi heng saman, bidreg til denne forståinga.
2. trinn
utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet
presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane
utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre
4. trinn
presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder
7. trinn
beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der
reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar
drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering
samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land
reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte
10. trinn
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
-
Naturfag
Tverrfaglige tema
Bærekraftig utvikling
I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den.
7. trinn
gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
10. trinn
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
-
KRLE
Tverrfaglige tema
Folkehelse og livsmestring
I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn.
Demokrati og medborgerskap
I KRLE handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal delta i etisk refleksjon og få øvelse i å innta ulike perspektiver.
KRLE bidrar til å styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål og være åpne for andres synspunkter i et mangfoldig samfunn.
Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer.
Bærekraftig utvikling
I KRLE handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utforske eksistensielle spørsmål og delta i etisk refleksjon over naturen og menneskets plass i den. Dette innebærer at elevene kan reflektere over hvordan mennesker, miljø og samfunn påvirker hverandre, og over hvordan de kan ta ansvarlige valg.
4. trinn
identifisere og reflektere over etiske spørsmål
utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
7. trinn
beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner
utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
10. trinn
bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom