Plakat Peru
La barna peke på hvilket bilde de liker best.
Hvorfor valgte barna akkurat det bildet de gjorde?
Spørsmål til de to bildene av hus
På hvilke bilder ser man et hus?
Hvordan ser husene ut?
Hvorfor tror du huset står opp fra pakken på påler/pinner)? (beskytte mot flom og dyr)
Hvordan ser det ut utenfor huset?
Spørsmål til bildet nede i høyre hjørne
Guttene har på seg en kichwadrakt som brukes når de skal pynte seg. Forklar hvordan den ser ut? Hva har guttene på hodet?
Hva holder guttene i hånda? (trommer, brukes til å spille tradisjonell kichwamusikk).
Spørsmål til bildet nede i venstre hjørne
Hva er det gutten står i? (båt)
Hva tror du båten er lagd av? (karvet ut av en stor trestamme)
Vet du hva båten kalles? (peke peke)
Hva tror du de bruker båten til?
Hvorfor tror du de har båt, og ikke bil eller moped?
Gutten har et spyd i handa. Hva tror dere han bruker det til? (Å fiske)
Spørsmål til de to bildene av barn på skolen
Hvilke bilder viser barn på skolen?
Hva gjør barna på bildene på skolen?
Hva trenger man for å lære å lese og skrive på skolen?
Generelt
Hva tror du er det vanskeligste med å være barn og bo i Amazonas?
Hva tror du er det kjekkeste med å være barn og bo i Amazonas?
Dersom du skulle reist til Amazonas, hva hadde du hatt mest lyst til å oppleve?
Se på alle bildene: Hva eier menneskene på bildene? (et sted å bo, båt, klær, bøker, skrivesaker, trommer).
Hvilke andre ting (enn det vi kan se på bildene) tror dere de eier?
Hva er viktig å eie? Hva er nødvendig å eie? Kan en person eie for mange ting?
RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
-
“Barnehagen skal legge til rette for kulturmøter, gi rom for barnas egen kulturskaping og bidra til at alle barn kan få oppleve glede og mestring i sosiale og kulturelle fellesskap. Barnehagen skal by på varierte impulser, opplevelser og erfaringer og omfatte lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver”.