Å snakke quechua i Peru

I dag er omtrent halvparten, ca. 15 millioner, av de som bor i Peru urfolk. Quechua-folket har sitt eget språk (quechua-språket), sin egen kultur, tro og tradisjoner. I dag lever de fleste quechuaene i fattigdom. Quechuafolket har lenge blitt tilsidesatt i samfunnet og opplever å bli diskriminerte, men det har ikke alltid vært slik. For å få en forståelse av dagens situasjon skal vi i denne filmen se tilbake på Perus historie. Quechua-folket er nemlig det samme folket som vi kjenner fra historien som inkafolket. De har en spennende fortid, men har på mange måter vært ofre for en rekke grusomme hendelser.

 

SPØRSMÅL TIL FILMEN

  • Hvorfor er det viktig at barna lærer quechua-språket på skolen?

  • Hva tror dere er grunnen til at quechuaspråket er i ferd med å forsvinne enkelte steder i Peru?

  • Språket er viktig for identiteten til en person. Hva tror dere det betyr?

  • Se for deg at du kommer på skolen hver dag og har en lærer som underviser på et annet språk enn ditt, hvordan hadde du syns det var?

  • Det står i loven i Peru at alle quechuabarn skal få lære både spansk og quechua på skolen, likevel skjer ikke dette – hvorfor tror du det er sånn?  (Her kan man kanskje se tilbake i historien vi har lært for å finne noen av svarene)

  • Barnekonvensjonen er egne menneskerettighetslover som gjelder for barn. Urfolk har også en egen menneskerettighetslov. Hva tror dere er grunnen til at grupper som barn og urfolk har en egne menneskerettighetslover?

  • Noe som er likt for urfolks kultur, i ulike land, er at den har vart i hundrevis av år. Likevel opplever mange urfolk å bli diskriminert fordi de hører til et urfolk. Å bli diskriminert betyr at du blir behandlet dårligere fordi du for eksempel har en bestemt hudfarge, kultur, religion eller at du er homofil. . Hva tror dere er grunnen til at urfolk ofte blir diskriminert?


LÆR MER

   Se film om urfolk her. Her er det også tilhørende oppgaver.


KOMPETANSEMÅL

    • Beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der

    • Samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land.

    • Beskriv geografiske hovudtrekk i ulike deler av verda og reflekter over korleis desse hovudtrekka påverker menneska som bur der

  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønstre og demografi i forskjellige delar av verda i dag

    Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringari sa,funnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst