Urettferdighet, ulikhet og utdanningskrise
Tema for undervisningsmateriellet er urettferdighet, ulikhet og utdanningskrise, og sammenhengene mellom disse. Intensjonen er å øke forståelse for disse globale fenomenene, og hvordan de påvirker og påvirkes av blant annet bærekraftsmålene og koronapandemien.
Materiellet består av en bildepresentasjon med manus. Vi anbefaler at elevene deles inn i grupper og presenterer hver sin del for klassen. Elevene bruker manus som utgangspunkt for å tilegne seg kunnskap om temaet de skal presentere. De eksterne lenkene man finner underveis i manus bør brukes aktivt av elevene slik at de får fordypet seg i stoffet før selve presentasjonen. Manus henvender seg også til den som skal holde foredraget med en rekke forslag til diskusjonsspørsmål som kan brukes i klassen under presentasjonen. Del for eksempel klassen opp i 10 eller 5 grupper.
HER FINNER DU MANUS TIL PRESENTASJONEN
OPPGAVE
Velg ut temaet fra ett av bildene og finn ut mer. Nesten alle bildene har kildehenvisninger som kan brukes for å finne ut mer om temaet. Skriv en tekst hvor du presenterer temaet og greier ut om problematikken. Klarer du å finne ulike meninger om temaet? Noen som mener motsatt av hverandre? Ta det med, legg fram begge sider. Bruk flere kilder og husk kildehenvisninger.
-
Norsk (10. trinn):
bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
KRLE (10. trinn):
identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
Samfunnsfag (10. trinn):
bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine