Undervisningsmateriell

1.-4. TRINN

Oppgave 1

Gå gjennom barns rettigheter i barnekonvensjonen. Dette er et sett med regler som gjelder for alle barn i hele verden. Skriv ned hvilke rettigheter som blir brutt når:

  1. Et barn blir mobbet på grunn av sitt språk og sin kultur slik som gutten på side 4.

  2. Et barn får vannet sitt forurenset på grunn av oljesøl, slik som på side 4.

Oppgave 2

Del klassen inn i mindre grupper, og la elevene få velge hver sin illustrasjon fra boken. Deretter skal elevene selv få gjenskape illustrasjon i plastelina, leire eller et annet material. Lag gjerne en utstilling etterpå og invitér andre klasser eller familie og venner.

5.-7. TRINN

Oppgave 1

Gå gjennom barns rettigheter i barnekonvensjonen. Dette er et sett med regler som gjelder for alle barn i hele verden. Skriv ned hvilke rettigheter som blir brutt når

  1. Et barn blir mobbet på grunn av sitt språk og sin kultur slik som kichwagutten på side 4. 

  2. Et barn får vannet sitt forurenset på grunn av oljesøl, slik som på side 4. 

Oppgave 2

Lag en presentasjon, elevene kan med fordel jobbe i grupper. Velg mellom A eller B.

A) “Hvem er egentlig urfolk, og hvilke rettigheter har urfolk?”. 

Prøv å finne svar på følgende delspørsmål: 

  • Hvem er egentlig urfolk?

  • Hvilke rettigheter har urfolk?

  • Er det viktig at urfolks rettigheter blir beskyttet? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • Kan du finne et eksempel på hvor urfolks rettigheter har blitt brutt?

    • Hvis ja: Hva skjedde? Fikk det noen konsekvenser for dem som hadde gjort urett mot urfolket?

B) “Hvem er urfolket i Norge, og hvilke rettigheter har de?”

Prøv å finne svar på følgende delspørsmål:

  • Presenter kort samenes historie

  • Hvilke rettigheter har samene i dag? Har de alltid hatt disse rettighetene?

  • Kan dere finne eksempler på brudd på samenes rettigheter?

  • Undersøk hva som menes det “fornorskningsperioden”. 

  • Er det viktig at samene/urfolks rettigheter blir beskyttet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Bruk internett til å finne informasjon, og vær kildekritisk. Her er noen kilder vi kan anbefale om urfolk: urfolks rettigheter – Store norske leksikon (snl.no), Hvem er egentlig urfolk? - Heiverden, Internasjonal dag for urfolk (fn.no), samer – Store norske leksikon (snl.no), samene og fornorskingsperioden forklart (hele episoden er i grunn relevant)  

Oppgave 3

Historien om Victor handler blant annet om forurensing i Amazonas (oljesøl) og diskriminering (mobbing) av urfolk. Dette er noe verdens land egentlig har blitt enige om at de ønsker en slutt på, og det står skrevet ned i FNs bærekraftsmål. Bruk internett til å finne svaret på spørsmålene under:

  • Hva er bærekraftsmålene?

  • Hvem har lagd bærekraftmålene?

  • Hvor mange bærekraftsmål finnes det?

  • Når håper man å ha oppnådd det som står i bærekraftsmålene?

  • Er det noen bærekraftsmål du synes er ekstra viktige?

  • Hvilke bærekraftsmål handler om forurensing?

  • Hvilke bærekraftsmål handler om diskriminering (mobbing)?

  • Tror du verdens land klarer å nå bærekraftsmålene innen tidsfristen de har satt seg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Oppgave 4

Amazonas og regnskogen er viktig for alle mennesker på jordkloden. Regnskogen bremser nemlig den globale oppvarmingen, og “puster” for oss. Urfolkene som bor i Amazonas blir av mange kalt “skogens voktere”. 

Bruk nettet til å finne fram eksempler/nyhetssaker på forurensing eller ulovlig hogst/brenning av trær i Amazonas. Sett deg inn i en sak, og presentér for klassen. Jobb gjerne i grupper. Det er best om klassen klarer å finne ulike saker. 

Prøv å finne svar på følgende delspørsmål: 

  • Hva skjedde?

  • Hvem var ansvarlig for det som skjedde?

  • Hvem måtte leve med konsekvensene for det som skjedde?

  • Ble de ansvarlige straffet på noen måte? For eksempel med bøter?

  • Hvordan ble det håndtert? 

  • Ble det ryddet opp?

  • Kom det noen beklagelser fra de ansvarlige?

Obs! Vær kildekritisk når dere søker informasjon. Se hvem som har skrevet artikkelen. Kan det være de som er ansvarlig for en ulovlig handling eller et uhell, kan det være miljøaktivister - eller andre med en spesiell interesse?

  • Samfunnsfag, etter 4.trinn

    • Presentere menneskerettigheter og rettigheter som barn har, og reflektere over hvorfor disse rettighetene finnes

    • Samtale om identitet, mangfold og fellesskap og reflektere over hvordan det kan oppleves ikke å være del av fellesskapet

    KRLE, etter 4.trinn

    • Samarbeide med andre i filosofisk samtale

    • Utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

    • Samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen

  • Samfunnsfag, etter 7.trinn

    • Sammenligne hvordan ulike kilder kan gi ulik informasjon om samme tema, og reflektere over hvordan kilder kan brukes til å påvirke og fremme bestemte syn

    • Drøfte hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og utvikle forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering

    • Samtale om menneske- og likeverd og sammenligne hvordan menneskerettighetene er blitt og blir ivaretatt i ulike land

    • Utforske hovedtrekk ved historien til samene og de nasjonale minoritetene i Norge og presentere rettigheter samene og de nasjonale minoritetene i Norge har i dag

    KRLE, etter 7.trinn

    • Beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner

Gå til: Forside 1 2 3 4 5 6 Undervisningsmateriell